ПРОГРАМА
розвитку кафедри видавничої справи та редагування
Інституту журналістики
1. Обґрунтування необхідності створення програми розвитку кафедри видавничої справи та редагування
У сучасному світі відбувається радикальна зміна умов і способів функціонування медій, динамічні трансформації охопили книжну справу та видавничу сферу. Проявилися суперечності між компетентнісними потребами медійного середовища, видавничої галузі та конфігурацією компетенцій, на формування яких зорієнтований навчальний процес у вищій школі. Бракує цілісного розуміння професіограми редактора, контент-продюсера сучасних медій та видавничої справи, актуальних її вимірів у майбутньому.
Пропонована програма покликана переформатувати засадничі аспекти функціонування кафедри з метою забезпечення їх відповідності сучасним і неминучим у майбутньому реаліям, підвищити її роль як одного із центрів підготовки інтелектуально-креативного й організаційного ядра видавничої галузі та медіаіндустрії, розвинути конкурентні переваги на ринку освітніх послуг, наблизити результати навчального процесу до галузевих потреб у фахівцях, активізувати управління кар’єрами випускників, репозиціонувати імідж.
2. Прогноз галузевих тенденцій як передумов розвитку кафедри
Незавершеність трансформацій медійної (видавничої) сфери, недостатня визрілість параметрів, які конфігуруватимуть її характеристики в перспективі, зобов’язують до мобільного і кваліфікованого відстежування тенденцій в освітньому середовищі і розвитку потреб на ринку праці, вчасного маневру в моделюванні та забезпеченні підготовки фахівців актуальних компетентнісних профілів і їх комбінацій, а також підвищення якості освіти. Медійна сфера і видавнича її галузь потребують фахівців із медійної логістики, контент-продюсингу, інших раніше незатребуваних видів діяльності, що зобов’язує постійно збагачувати титульний напрям підготовки інноваційними компетенціями. Загострення конкуренції на ринку освітніх послуг ставить у ранг актуальних завдань забезпечення унікальності кафедри як генератора ідей та ефективного оператора формування основних і додаткових компетенцій майбутніх фахівців. Прискорювання змін у діловій сфері зрівнює значущість формування конкурентоспроможного фахівця та високоосвіченої, креативної, інноваційної, високоадаптивної особистості. З урахуванням цих та інших тенденцій реалізація пропонованої програми покликана розвинути ключовий потенціал кафедри, актуалізувати зміст і результати її роботи, підвищити конкурентоспроможність в освітньому просторі.
3. Концепція розвитку кафедри
3.1. Орієнтири концепції
У процесі реалізації програми кафедра має заявити про себе й утвердитися як Всеукраїнський дослідницький і навчально-методичний центр з медіапроблематики та підготовки висококваліфікованих фахівців з видавничої справи, редагування медій і контент-продюсингу. Такі фахівці повинні мати якісні фундаментальні знання й широкий фаховий кругозір, вміти аналізувати інформаційні потоки, генерувати ефективні ідеї та володіти необхідними можливостями для їх реалізації, злагоджено працювати в команді і виявляти необхідні для справи лідерські якості. Із цим пов’язана необхідність збагачення напрацьованого кафедрою досвіду, впровадження новітніх теоретичних і прикладних ідей, реалізації ефективних і резонансних освітніх проектів, розширення простору й урізноманітнення форм міжкафедральної співпраці та взаємодії із суб’єктами медійної (видавничої) справи. Логічною бачиться і зміна її назви.
3.2. Обґрунтування концептуальної ідеї розвитку кафедри
Основою розвитку кафедри є усвідомлення її місії як інтелектуального, дослідницького, навчально-методичного та організаційного центру, що фокусує свою діяльність на різновимірному пізнанні медіасфери, відстежуванні тенденцій розвитку й актуальних потреб ринку праці, підготовці висококваліфікованого, мотивованого на діловий та особистісний успіх кадрового потенціалу видавничої галузі й інших середовищ, які потребують фахівців відповідних змісту її діяльності профілів.
4. Призначення, мета і завдання кафедри
Кафедра забезпечує підготовку фахівців на основі традицій, переваг університетської освіти й орієнтованості на ключові інноваційні потреби медіа- сфери. Це окреслює мету діяльності: впровадження моделей підготовки фахівців конвергентного типу, спроможних якісно досліджувати і розуміти медіаринок, генерувати і висококваліфіковано, на основі традиційних і новітніх технологій, реалізовувати креативні ідеї на всіх маркетингових і процесуальних етапах роботи з медіапродуктами різних типів, у різних технологічних і функціональних форматах, автономно й у взаємодії із суб’єктами партнерських відносин, цільовими аудиторіями (створення цінностей спільно з клієнтами тощо).
Кафедра створюватиме простір для оволодіння майбутніми фахівцями і додатковими (супутніми) кваліфікаційними ознаками, що розширювало б їх затребуваність у сфері праці та перспективи ділового успіху, підвищувало б роль
у досягненні цілей діяльності суб’єктами медійної сфери. Важливе завдання кафедри – розвиток їхнього особистісного потенціалу.
Кафедра зосереджуватиме свої зусилля на питаннях доуніверситетської підготовки(профорієнтація) та післядипломної до- і перепідготовки.
5. Пріоритетні напрями роботи кафедри
Пріоритетними напрямами роботи кафедри видавничої справи та редагування є: навчально-методична і науково-дослідна робота, науково-дослідна робота зі студентами, міжкафедральні та міжгалузеві наукові зв’язки, підготовка професорсько-викладацького складу, робота кураторів. У їх реалізації кафедра орієнтуватиметься на дотримання балансів між класичними університетськими та інноваційними освітніми підходами і практиками.
6. Основні механізми реалізації програми розвитку кафедри
6.1. Структура організації навчально-виховної роботи
Упродовж реалізації Програми розвитку кафедра здійснюватиме підготовку фахівців на основі поєднання класичних університетських засад і компетентнісного підходу, вдосконалення навчальних планів і програм, постійного оновлення компетентнісних профілів випускників.
У навчальному процесі кафедра зосереджуватиме зусилля на формуванні компетенцій за такими профілями: видавнича діяльність, редагування медій, контент-продюсинг і медіапродюсинг, інформаційна логістика, дистрибуція і монетизація контенту, видавнича аналітика і книжкова критика. Цільовий
горизонт — максимальне оволодіння студентами знаннями, уміннями і навичками генерування ідей, проектування, моделювання, підготовки та дистрибуції традиційних і новітніх (інтерактивних, крос- і мультимедійних) медійних продуктів, менеджменту і самоменеджменту в медійній сфері. Принциповий акцент – їх здатність працювати з профільним і супровідними варіантами контенту.
На цьому напрямі роботи кафедра використовуватиме:
- залучення до реалізації навчальних планів і програм провідних фахівців медійної (видавничої) справи;
- обговорення галузевих потреб у кадрах і відповідних змін у навчальному процесі під час засідань Секції з видавничої справи та редагування НМК Міністерства освіти та науки України за участю представників роботодавців з метою вдосконалення змісту підготовки фахівців;
- постійне вдосконалення навчальних планів і програм на основі розвитку науки, практики та потреб медійної сфери;
- створення нових навчальних курсів, формування електронної навчальної фахової бібліотеки для студентів, сприяння вдосконаленню їх самостійної роботи, навчальної і виробничої практик, впровадженню креативних ідей;
- поєднання класичних аудиторних занять із прикладними тренінгами, випробуванням студентів практичними справами.
В організації навчального процесу буде застосовано проблемно-лаболаторний підхід.
6.2. Структура організації науково-дослідного процесу, наукова робота зі студентами; міжнародні наукові зв’язки
Кафедра зосереджуватиме зусилля на дослідженні наукової теми «Соціум. Медії. Книжність» із залученням студентів, представників ділової сфери та вищих навчальних закладів України й зарубіжних країн.
Платформи оприлюднення та апробування наукових результатів:
- щорічне проведення на базі Інституту журналістики науково-практичної конференції з актуальних проблем розвитку медіасфери і книжності.
- підготовка і випуск авторських, колективних дослідницьких праць із актуальних проблем медійної справи та книжності.
Інші заходи: генерування і просування пропозицій щодо грантової підтримки наукових проектів кафедри; стимулювання участі викладачів у роботі наукових конференцій, семінарів, редколегій наукових видань; публікування наукових доробків у виданнях з високим імпакт-фактором.
Наукова робота кафедри зі студентами:
- впровадження у практику спільного розроблення наукових тем і підготовки спільних наукових статей викладачів і студентів;
- сприяння роботі секції з видавничої справи та редагування Наукового товариства студентів та аспірантів університету;
- сприяння участі студентів у Всеукраїнських конкурсах студентських наукових робіт та Олімпіадах з видавничої справи
- оприлюднення наукових надбань студентів на сайті й у виданнях кафедри;
- сприяння участі студентів у науково-практичних конференціях;
- запровадження рубрики на сайті кафедри «ВСР: студентська кафедра».
Міжнародні наукові зв’язки:
- установити зв’язки кафедри із кафедрами зарубіжних вищих навчальних закладів, які готують фахівців із видавничої справи та редагування, з метою аналізу спільних проблем, обміну досвідом, навчально-методичними матеріалами, а також задля реалізації спільних програм підготовки фахівців, здійснення інтегрованих наукових проектів;
- брати активну участь у реалізації наукових програм відповідно до угод КНУ імені Тараса Шевченка із зарубіжними вищими навчальними закладами;
- сприяти опублікуванню праць викладачів і студентів у зарубіжних наукових виданнях;
- знаходити можливості участі у міжнародних навчальних і наукових проектах.
Сукупні результати наукової роботи покликані сформувати імідж кафедри як дослідницького центру з медіапроблематики, книжної справи та видавничої діяльності.
6.3. Підготовка професорсько-викладацького складу
З метою забезпечення високого рівня навчально-методичної та наукової роботи, спадкоємності як однієї з передумов раціональної інноваційності забезпечити: створення резерву викладацьких кадрів із середовища студентів і схильних до педагогічної роботи фахівців-практиків; підготовку викладацьких кадрів через аспірантуру; сприяння захисту викладачами кафедри кандидатських і докторських дисертацій; роботу при кафедрі теоретико-практичного семінару тощо.
Наукова проблематика кафедри:
- Видавничі стратегії
- Людина в контексті медіасистем
- Теорія і практика редагування
- Цифрові трансформації медіагалузі
- Інновації у видавничій справі та медіагалузі
- Медіадослідження та медіаспоживання
- Довідкові видання, ділові медії
- Культура видавничої продукції
- Постать автора в сучасних координатах соціокомунікаційного середовища
- Трансформації місцевих медій
6.4. Робота кураторів
Основні орієнтири роботи кураторів:
- створення в студентському середовищі солідаристської атмосфери, фахового етосу, культури спадкоємності і співпричетності до історії та актуальних справ кафедри;
- розвиток громадської активності, сприяння участі в соціальних проектах, роботі органів студентського самоврядування;
- сприяння участі студентів у конкурсах медіапроектів і наукових робіт, фестивалях молодих видавців;
- запровадження традиції першої лекції першокурсників у музеї книги і друкарства;
- підготовка разом із студентами матеріалів для рубрики на сайті кафедри «Наші» про життєвий і професійний шлях випускників;
- підвищення навчальної мотивації студентів, удосконалення виховних взаємодій, сприяння їхньому особистісному і фаховому самоутвердженню.
6.5. Перспективний план навчальних і наукових публікацій
З метою оптимального здійснення навчального процесу: домогтися наявності навчально-методичних комплексів з усіх навчальних дисциплін, які читають викладачі кафедри; забезпечити наявність на web-сторінці кафедри сайту Інституту журналістики навчальних програм і методичних матеріалів. а також англомовних версій інформаційних пакетів; забезпечити випуск кафедральної монографії «Соціум. Медії. Книжність»; модернізувати відповідно до вимог сьогодення науковий журнал «Редактор і видавець».
7. Умови успішного здійснення програми
Успішне здійснення програми розвитку кафедри видавничої справи та редагування можливе за таких умов: постійний моніторинг тенденцій у медіасфері, діалог із роботодавцями; розвиток потенціалу професорсько-викладацького складу кафедри; орієнтація на вдосконалення навчально-виховних планів і освітніх технологій; намагання забезпечити статус кафедри як Всеукраїнського центру медійної (видавничої) культури; сприяння всебічному розвитку студентів; самоініціативність і саморозвиток викладачів; цілеспрямована і послідовна роботі з кадровим резервом; щорічне проведення в університеті Форуму національної книги; побудова кафедрального менеджменту на основі ефективних надбань управлінської науки і практики.
Програму розвитку підготував завідувач кафедри видавничої справи та редагування Інституту журналістики, доктор наук із соціальних комунікацій, доцент Теремко В. І.
Обговорена та прийнята за основу рішенням кафедри (витяг з протоколу засідання кафедри № 5 від 9 грудня 2013 р.).